INTERCULTURALITAT I EDUCACIÓ

Blog de l'assignatura "Interculturalitat i educació"

diumenge, 13 de desembre del 2009

4.2. AVALUACIÓ DE RECURSOS

Webquest elaborada per a la PAC2


La nostra Webquest ha estat creada per na Rosa María Vallés Ibáñez i en Juan Antonio Cuesta Bermudo. Està destinada per a alumnes de 2n Cicle d’ESO.

Està relacionada amb l’interculturalitat i té els següents objectius: conèixer i modificar estereotips i prejudicis, afavorir el coneixement i valoració positiva i crítica de les cultures, tant de les majoritàries com les minoritàries, adquirir una consciència sobre la necessitat d’un món més just, promoure actituds, conductes i canvis socials positius evitant la discriminació i afavorint les relacions positives.

Fent ús del conte “Los Colores del Mundo” com a fil conductor de la webquest, utilitzem aquesta metàfora dels colors per comparar-ho amb la diversitat de races i cultures existents al món. Dins de la història, apareix com els colors mostren una actitud etnocentrista quan des del seu propi punt de vista, intenten demostrar la seva superioritat sobre la resta de colors. La conclusió és comprovar que tots són igual d’importants i que la varietat és una gran riquesa.

Quant a la tasca a realitzar pels alumnes, dins de la webquest, es proposa als alumnes que es converteixin en els futurs reporters de la revista digital “El Mercado de Colores”, on primer hauran de recopilar tota aquella informació que tinguin sobre diferents aspectes culturals, i on es donaran a conèixer els diferents prejudicis i estereotips existents. A continuació, simulant que realitzaran un viatge a un país llunyà, per conèixer diferents aspectes de diverses cultures, participaran d’una dinàmica grupal basada en el conflicte i en com resoldre’l. Posteriorment, i a la tornada del seu viatge, es reuniran a la redacció per comentar aquelles idees més importants d’aquesta experiència a partir d’un debat. Finalment, hauran de crear un blog a Internet a tall de la revista digital on apareixeran un mínim de sis notícies relacionades amb aspectes interculturals treballats durant la webquest.


Valoració de les Webquests com a eina que pot incidir
especialment en habilitats de caràcter intercultural.

El fet de treballar en un entorn webquest promou una investigació guiada, amb recursos procedents d’Internet, que promou la utilització d’habilitats cognitives en l’alumne, el treball cooperatiu i l’autonomia dels alumnes amb un procés d’avaluació al final. Cada vegada son més utilitzats com recurs didàctic per els professors, degut a que permeten un desenvolupament d’habilitats de tractament d’informació i el desenvolupament de competències relacionades amb la societat de la informació. De les webquest destaquen els següents aspectes:

 La motivació dels alumnes. Si està correctament elaborada pel professor, l’alumne experimenta curiositat per veure a on el condueix l’aventura proposada, intentant completar tots els passos. Els alumnes han de realitzar una tasca reial. Quan se’ls demana que elaborin hipòtesi o que solucionin un problema, es tracta d’una qüestió o un problema del món real amb recursos reials.

 Adquisició de coneixements. Els alumnes aniran adquirint els coneixements necessaris que el professor té previst que es compleixin per assolir els objectius pedagògics. Es presenten múltiples perspectives i representacions dels fets, conceptes, procediments i actituds que estimulen els alumnes. Transmet els conceptes bàsics de la interculturalitat mitjançant la investigació i la recerca d’informació guiada on els participants són els protagonistes del seu propi aprenentatge. Propicia el coneixement de l’altre amb l’aproximació de experiències reals mitjançant enllaços (documents, articles, vídeos...).

 Capacitat de resolució de problemes, anàlisi, selecció i síntesi. S’incrementa el seu esperit crític i la seva capacitat d’extreure les seves pròpies conclusions i desenvolupar un pensament individual. S’emfatitza en la solució de problemes i les destreses cognitives d’alt nivell i comprensió.

 Protagonisme absolut de l’alumne en el seu propi procés d’aprenentatge. S’estimula la construcció del propi coneixement i no la seva reproducció. Es parteix dels coneixements previs dels estudiants, les seves creences i actituds.

 Permeten desenvolupar una feina col•laborativa a fi d’exposar els alumnes a punts de vista diferents. Les respostes cal fabricar-les utilitzant diverses fonts d’informació i les capacitats dels alumnes treballant en grup.

 Promou l’acció social perquè aporta la realització d’activitats que ajuden als participants a prendre compromisos davant les injustícies relacionades amb la realitat social multicultural).

Les potencialitats que ofereixen els entorns webquest per promoure un model positiu d’educació intercultural són infinites. Des de sempre, l’alumne té predisposició a aprendre per la seva pròpia naturalesa, però si a l’hora d’aprendre ho fa a partir d’una cosa que li troba la seva lògica, el seu sentit, ho aprèn realment o amb major agilitat i rapidesa. El vertader aprenentatge ha de ser significatiu, per trobar-li sentit a les coses que un va descobrint en la seva vida, donant-li relació al nou amb altres coneixements anteriors, situacions quotidianes, o situacions reals viscudes. Les noves tecnologies de la informació i la comunicació ajuden a crear aquestes situacions, amb major rapidesa, densitat i fluïdesa que amb els mitjans tradicionals. Per això, la webquest pot ser una eina de gran utilitat, perquè reuneix les potencialitats comentades anteriorment; es tracta d’una feina a través de les noves tecnologies que ens permeten accedir a una quantitat ingent d’informació i on la diversitat de les cultures que ens podem trobar és il•limitada, per a així explorar-les, primer forma multicultural per a després poder comprendre-les més interculturalment.


Comentari del material avaluat en la PAC3

La PAC3 consistia en analitzar un material que es trobés a la xarxa i que estigués basat en el tema de l’interculturalitat. En el meu cas vaig optar per analitzar una webquest. Aquesta anàlisi ha consistit a realitzar un qüestionari presentat per la consultora de l’assignatura on havíem de reflectir la nostra anàlisi. He trobat que molts dels aspectes sol•licitats a la fitxa facilitada són de gran utilitat, encara que alguns dels ítems m’han resultat confusos o en altres no he pogut expressar tot allò que hagués desitjat, a causa de la limitació d’espai. Encara que sí que he de destacar que, en general, m’ha agradat ja que considero que m’ha ajudat a prendre consciència dels diferents apartats i aspectes que componen els materials.

A la pregunta de per què és important saber catalogar recursos, podem dir que ho és perquè és una eina que enriquirà la nostra capacitat de donar resposta a diferents situacions i a contexts educatius. Per a això, primer de tot, haurem de conèixer una gran varietat de materials existents a la xarxa. Després serà necessari realitzar una discriminació i una classificació segons la seva utilitat, sobre la qualitat que ofereix, l’atractiu que tenen per a l’alumnat, la possibilitat d’interacció, o l’àmbit d’específic d’actuació. Saber diferenciar entre tots els materials farà que sigui més fàcil i efectiva la nostra proposta educativa, aconseguint així que la formació dels alumnes sigui una formació de qualitat.


Valoració Personal

Les activitats proposades en les PAC2 (realització d'una webquest) i la PAC3 (anàlisi de recursos en xarxa) m’han aportat uns coneixements tècnics importants sobre el funcionament de les webquests, com poder dissenyar i crear els nostres propis materials, així com quins criteris hem de tenir en compte, tant a nivell tècnic com psicopedagògic i intercultural, per ajustar la proposta segons el context educatiu.

M’han permès aprendre a emprar uns recursos que contenen unes característiques innovadores i motivadores molt grans, on l’alumnat adopta un paper actiu en la construcció dels seus aprenentatges sent aquest el protagonista de tot el procés. Mitjançant aquests materials, els alumnes es converteixen en autònoms dins del seu aprenentatge, responsables, crítics i reflexius en la selecció i en la presa de decisions, capaç de tractar i utilitzar la informació que necessiten. També es pot convertir en una possibilitat de formació del professorat, oferint-li unes eines i recursos nous.

També m’ha quedat clar que el meu paper com a educador o com a futur psicopedagog no es limita a una mera transmissió de coneixements, sinó que he de ser capaç d’establir quins són els objectius que l’alumne ha d’assolir, organitzar la dinàmica de grups, elaborar els recursos i la proposta de materials, crear els espais necessaris, establir els criteris d’autoavaluació, etc. A més, gràcies a la PAC2 i la PAC3 tinc clar que puc optar per elegir entre aquells materials existents a la xarxa, els que millor s’ajustin als objectius o puc crear les meves pròpies webquests, tenint els coneixements necessaris i veient la seva facilitat d’ús. He d’analitzar la conveniència o no d’un recurs, si és convenient amb allò que esperem aconseguir, si s’ajusta als alumnes a qui va dirigit i valorar si és d’utilitat o, no si reuneix els suficients paràmetres de qualitat que busquem per a la tasca educativa.

Saber catalogar i avaluar els recursos, permet crear-nos una base de dades sobre materials existents, i posteriorment ens pot facilitar trobar el recurs adequat segons els objectius que ens marquem arribar amb el professorat o l’alumnat, permetent adequar les respostes a les necessitats educatives i oferir una resposta de qualitat davant de cada realitat i cada context. Per tant, una bona catalogació, a través de bases de dades, índexs o directoris, ens ha de permetre que l’accés a aquests recursos es pugui fer d’una manera senzilla i assequible.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada